Document acties
U bent hier: Home / Mijn stad / Beleid / Seniorenadviesraad

Seniorenadviesraad

De seniorenadviesraad is sinds 10 november 2008 door de gemeenteraad erkend.

Het is een raadgevend orgaan dat adviezen formuleert aan het Schepencollege dat beslissingsbevoegd is.

Opdrachten en verantwoordelijkheden

  • Gemeentelijke zaken bespreken om aan het gemeentebestuur aanbevelingen te doen voor de ontwikkeling van een beleid dat rekening houdt met de behoeften van ouderen.
  • Hun dagelijkse ervaring delen en adviezen formuleren over kwesties van gemeentelijk belang.
  • De betrokken bevolking en de verschillende groepen en organisaties raadplegen.
  • De betrokkenheid en het bewustzijn van de rol van senioren in hun gemeente bevorderen. Ouderen bewustmaken van kwesties die voor hen van bijzonder belang zijn. Informatie verspreiden en coördineren bij senioren en het grote publiek.
  • Senioren de gelegenheid bieden hun meningen en zorgen te uiten - De wensen, verlangens en rechten van senioren kenbaar maken Hen informeren over activiteiten, initiatieven en diensten die hen aanbelangen.
  • Senioren de gelegenheid bieden elkaar op een vriendelijke en constructieve manier te ontmoeten.
  • Ervoor zorgen dat er relaties ontstaan tussen mensen van verschillende generaties om een permanente dialoog op te bouwen.
  • De efficiëntie van het beleid en de praktijken van de gemeente evalueren die meer bepaald de senioren betreft.

Leden

De leden worden verkozen voor een periode van 6 jaar. Zij moeten in de gemeente wonen en 60 jaar of ouder zijn.

Frequentie van de vergaderingen

De raadsleden vergaderen 10 keer per jaar. Behoudens uitzondering, de tweede donderdag van elke maand (september tot juni).

Werkgroepen

De seniorenadviesraad bestaat uit 3 thematische werkgroepen:

  • Mobiliteit
  • Leefomgeving & communicatie
  • Solidariteit & sociaal verband

Samenstelling van het bureau voor de mandaatperiode 2019 - 2025

Gewoon lid : De heer Didier MISPELAERE - Schepen van Senioren

Voorzitter : De heer Marc VERHELLE

Ondervoorzitter : Mevrouw Brigitte LIEVENS

Notulen van de vergaderingen

In aanbouw

Contact

Administratief Centrum Moeskroen

Kortrijkstraat, 63 – 7700 Moeskroen

056 860 253